Miksi VR ei kuuntele asiakkaitaan?


Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa ja yksi niistä on VR. Olen ollut junamatkustamisen suurkuluttaja jo vuodesta 1988 lähtien, jolloin aloitin opiskeluni Helsingin yliopistossa. Viikonloppuisin tulin mukavasti opiskelijalipulla tuon 100 kilometriä pohjoiseen sinisissä vaunuissa, joissa penkit olivat pehmeitä kuin höyhensaaren yllä leijuvat pilvet. Silloin junaan ostettiin lippu ja mentiin istumaan vapaalle paikalle, paikkalipun ostivat lisämaksua vastaan ne, jotka halusivat varmistaa takamukselleen paikan. Lippuja myytiin junassa ja asemilla, kaikkiin juniin. Lippujen myyntiä kutsuttiin tuolloin huumorimielessä asiakaspalveluksi.

Nousukausi oli kovaa aikaa minullekin, jouduin ravaamaan oikeissa töissä! Koska junalla on oikeasti nopeaa ja mukavaa matkustaa, tein vuosittain noin 250 edestakaista matkaa Tampereelle, junalla. Konnarit olivat (ja ovat yhä) mukavia, asemilla palveltiin ja junat kulkivat joskus paremmin ja joskus huonommin. Tuli IC:t ja Pendolinot, vauhti kiihtyi mutta talvinen epävarmuus hiukan kasvoi. Matkoihin mennyt aika pysyi samana, nyt ehkä oltiin paikoillaan enemmän mutta samahan tuo.

Matkan varrella VR alkoi leikkiä oikeaa yritystä meidän rahoillamme. Tuli ihmeellisten muutosten aika. Pendolinot, nuo jumalan nopeat nuolet, alkoivat sujahdella kotikaupunkini ohi. Liput oli jossakin välissä muuttuneet niin, että yksittäinen lippu sisälsi aina paikan. Avoimia paluulippuja myytiin, mutta nekin katosivat matkan varrella. Asiakaspalautetta annettiin, mutta ei siitä oikein kukaan ottanut koppia. Salaperäiset ”asiakkaat” olivat toivoneet ihmeellisiä uudistuksia, joista me pendelöijät, joilla oli kymmenessä vuodessa kertynyt vyölle vain 2500 edestakaista junamatkaa, emme olleet koskaan kuulleet kenenkään oikean matkustajan puhuvankaan. Kuukausilippulaiset, tuo ihana lammaskatras, ei kiinnostanut ideoineen VR:n uudistajia.

Vielä nytkin, kun olen ollut jo pitkään vapaa agentti, teen matkani junalla. Juna ON mukava kulkuneuvo, se ON nopea, se ON ympäristöystävällinen, se ON viihtyisä ja henkilökunta ON avuliasta. Mutta VR:n johtoporras on ilmeisesti joukko hattivatteja, jotka eivät itse ole koskaan matkustaneet junalla ja jotka eivät koskaan aio sillä matkustaakaan. Heidän uudistuksensa hankaloittavat matkustamista, älkääkä nyt iniskö, ettei näin ole, sillä olen vuosien aikana tehnyt varovastikin arvioiden 10 000 junamatkaa, minä olen saatana soikoon se salaperäinen asiakas. Matkoillani olen tavannut 100 000 muuta asiakasta, joista kukaan ei ole koskaan kannattanut näitä seuraavia uudistuksia.

Tässäpä lista VR-hyvä, uudistuksista, jotka eivät todellakaan palvele asiakkaita:

1) Meillä on juna-asemia, joissa ei myydä lippuja. Ne asemat rakennettiin jännästi juuri sitä varten, että niissä myydään lippuja. Ja ei, ne automaatit eivät korvaa lipunmyyntiä, sillä ne ovat usein rikki. Ja eihän niistä automaateista saa edes lippuja, joissa tarvitaan saattaja mukaan. Tämä on syrjintää, mutta mitäpä siitä!

2) Paikallisjunista ei saa ostaa lippuja. Ja tokihan Helsingin paikallisjunat ajavat skutsiin saakka, Tampereelle! Siellä ne mukavat konnarit steppaa ja selittää, että hyvää matkaa mutta ei me voida sulle lippua myydä.

3) Tuo uudistunut sarjalippu. Voi herra mun vereni. Osta sarjalippu, osta sitten uudestaan paikkalippu. Entäpä jos minulla on kiire eikä minulla saatana ole kännykkää, tai älypuhelimeni äly on yhä hartioideni välissä? Menen junan ja joudun ostamaan sieltä uuden lipun! Sarjalipun käyttäjillä usein on kiire junaan, he eivät tiedä paluujuniaan etukäteen. Tämäkin tieto tulee kokemuksen kautta, ei neukkarissa istumalla.

Tietysti nämä kaikki uudistukset on tehty asiakkaan parhaaksi. Uusimman uroteon yhteydessä VR kuuntelee asiakkaitaan näin:
Hei XXX, kiitos palautteestasi. Pahoittelen, että asteittainen uudistus ei palvele sinua parhaalla mahdollisella tavalla. On totta, että itsepalvelukanavat saamme käyttöön esim. sarjalippujen matkavarausten osalta vasta ensi vuoden puolella.
(Tässäpä minua huvittaa, että uudistus lanseerattiin taas keskeneräisenä, eihän se haittaa, että asiakas joutuu kärsimään.)

Hei XXX, sarjalipulla et voi enää matkaa tehdä, jos et pysty varaamaan paikkaa junan ollessa täynnä. Jos sinun on kuitenkin matkustettava juuri tuolla junalla, eikä mikään muu vaihtoehto käy, on sinun ostettava junalippu junasta konduktööriltä.”
(Tässäpä minua huvittaa, että tyypillä on jo maksettu lippu mutta hän joutuu ostamaan uuden, koska uudistus!)

Hei XXX, uudessa sarjalipussa matka täytyy varata, jolloin se oikeuttaa matkaan varatussa junassa. Junakohtaisten paikkavarausten määrä auttaa kohdentamaan paikkatarjontaa juna- ja reittikohtaisesti. Lähijunissa sarjalipulla matkatessa tulee myös sarjalipun matka varata.”
(Tässäpä minua huvittaa, että paikanvaraus tehdään junaan, jossa ei ole numeroituja paikkoja. Jos unohdat tämän, et voi ostaa uutta lippua junasta ja maksat tarkastusmaksun, vaikka sinulla on junalippu. Kafka nauraa!)

Kaikki tämä nuputus on tietysti turhaa, kuten se on ollut jo vuodesta -88 lähtien. Junalla matkustamisen asiantuntijat ovat juuri niitä, jotka eivät junalla matkusta. Sitten on aina niitä myötälampaita, jotka alkavat heti kritiikkiä nähdessään määkiä, että menkää bussilla. Niille minä sanon, että menkää aikakoneella Neuvostoliittoon, jossa typeryyksienkin kritisoiminen oli kielletty.

Juna on loistava kulkuneuvo, ja joukkoliikenteen helmen kehittäminen asiakkaiden tarpeita vastaavaksi pitäisi olla kunnia-asia. Sen VR voisi tehdä kuuntelemalla asiakkaita. Ja johtoryhmä voisi joskus matkustaa myös junalla. Siellä voisi nähdä niitä asiakkaita, joita olisi tarkoitus palvella.

Mainokset

36 kommenttia artikkeliin ”Miksi VR ei kuuntele asiakkaitaan?

  1. Jutun otsikko pitäisi olla ennemmin ”Miksi VR kuuntelisi asiakkaitaan?” – niin kauan kuin on jonkin sortin monopoliasema, ei tästä ole suurempaa hyötyä.

    Tokihan Onnibus on tullut markkinoille, ja pakottanut VR:n laskemaan lippujensa hintaa edes hieman, edes joillakin väleillä. Usein kuitenkin VR:n huippualelippu on siltikin hieman Onnibussia kalliimpi.

    Ja sitten ne kampanja-alennukset, eli esim. ”Helsingistä Ouluun huippuedullisesti” – mutta samassa junassa matka vaikkapa Kokkolaan maksaakin sitten yli tuplasti. Muistakaa AINA tarkistaa, josko samassa junassa saisi lipun halvemmalla, jos sen vain ostaa pidemmälle välille 🙂

    • Tuo on hyvä huomio. Muistaakseni tämä joskus toimi pätkämatkoillakin, eli joidenkin alennusten takia oli halvempaa ostaa samaan junaan Hämeenlinna-Riihimäki ja Riihimäki-Helsinki liput kuin suora lippu Hämeenlinna-Helsinki. Mutta näin asiakkaat pysyvät hereillä jo lippua ostaessaan 😀

      • Joskus ennen tätä aiheutti joillain pitemmillä matkoilla VR:n ihan standardihinnoittelu. Lipun hinta koostui kahdesta osasta, junatyypin (tai junatyyppien, jos oli useampia) mukaan menevästä kilometrihinnasta joka meni kuljettujen kilometrien mukaan, ja kiinteästä hinnasta joka tuli lähtöpaikan ja määränpään välisestä etäisyydestä lyhintä yhteyttä käyttäen. Eli kun matkusti Jyväskylästä Pieksämäen kautta Kouvolaan, oli halvempaa ostaa lippu Jyväskylästä Pieksämäen kautta Lahteen ja jäädä pois Kouvolassa.

      • Nuo olivat hienoja vaihtoehtoja! Nyt VR tarjoaa tiettyinä kellonaikoina välille Hämeenlinna – Helsinki vaihtoehtona mennä Tampereen kautta, koska Tampereelta Helsinkiin palaava juna ei pysähdy Hämeenlinnassa. Oi iloa!

  2. Mielenkiinnolla odotan myös, miten toteutetaan paikkalipun myyminen esim. junaan Joensuu-Helsinki, vain matkalle Lahti-Helsinki, jota käytän nykyään (enää) viikottain, ei ole ainakaan nyt onnistunut muutoin kuin että ostan lipun jo ennen kuin se lähtee Joensuust eli melko aikaisin esim aamuisin! Olen pendelöinyt Lahti-Hki-väliä kohta 10v, ja valitettavan usein nykyään kääntynyt auton puoleen koska esim aikataulumuutosten myötä joudun työaikani päätyttyä odottamaan seuraavaa junaa tunnin. Siis matkustaessani paikkaan johon ajaa lähiliikenteen juna..

  3. Ilmeisesti tämä on tapa päästä liiallisesta määrästä asiakkaita eroon.
    ”VR:n matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Ville Melkko kertoo, että syynä uudistukseen on matkustajamäärien kasvu.

    Kaukoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet viime vuonna noin 5 prosenttia ja alkuvuoden aikana tammi-heinäkuussa noin 10 prosenttia.

    – Matkustajamäärien kasvu on saanut aikaan sen, että monet ovat joutuneet junassa seisomaan. Monesti ne, joilla ei ole paikkaa, joutuvat seisomaan ja se ei ole kenenkään etu, Melkko kertoo.” https://yle.fi/uutiset/3-9764544

    • Tosiaan, asiakkaita on liikaa! Joku voisi haalia hiukan lisää kalustoa käyttöön, mutta ei VR. Toki on lyhyellä tähtäimellä halvempaa ajaa maksavat asiakkaat pois kuin investoida kalustoon. Ja tähtäin pitää olla lyhyt, jotta tj saa bonuksensa.

      • Eikä kalustoon edes olisi tarvinnut investoida jos sinisiä vaunuja ei oltaisi romutettu. Nehän romutettiin vain ja ainoastaan sen vuoksi ettei monopoliaseman loppuessa tarvitsisi vuokrata niitä kenellekään.

        Torpattiin kilpailua siis jo etupainotteisesti ulos. Erikoista tosin että valtion yrityksessä tuollaisesta yhteisen omaisuuden hävittämisestä annetaan rahalliset bonukset.

  4. Luulen että lippuja koskeviin ongelmiin johtoryhmän junamatkat auttaa vain jos käy tuuri että jollain muulla matkustajalla tulee lippuongelma (paikkaliput johtoryhmällehän joku kyllä järjestää) ja johtoryhmä saadaan ratkaisemiseen mukaan. :\

  5. Leikin ajatuksella että kohta saapuu mystinen pelastaja joka lupaa laittaa hommat kuntoon. Kansalle se on helpotus koska onhan VR ihan pihalla, myydään vaan. Simsalabim ja eläköön.

    Kuhan leikin ajatuksella, en tiedä mitään.

  6. Hullunhommaa on myös useimpien yöjunien lakkautus. Jos aamuksi haluaa helsinkiin niin että on mukana 8:00 alkavassa palaverissa, mene lentäen tai junalla edellisenä iltana ja hotellissa yö. Olisin enemmän kuin valmis maksamaan siitä että lähtisi vaikka 2x ’tavallista’ hitaampi juna ilta yhdeksältä kohti helsinkiä ja voisi nousta seitsemältä asemalla, napata patongin ja sumpin aamupalaksi aseman lukuisista kahvilaravintoloista ja singahtaa kokoukseen. Ja jos matkustajamäärät on pieniä, ajetaan väliä YHDELLÄ vaunulla, onko pakko aina olla kilometrin letka.

    • Tuo on niin totta: miksei yöjunat ota irti enemmän tuosta hidastamisesta. Huomasin viime vuonna Ouluun Helsingistä matkustaessa, että autot lastataan vasta Pasilan jälkeen. Ja kun juna on päärautatieasemalla hyvissä ajoin, pääsee nukkumavaunuun nousemaan reilusti ennen junan lähtöä ja aamulla voi herätä inhimilliseen aikaa aamulla Oulussa. Yöunia voi saada hyvässä lykyssä täydet 8 tuntia. Vieläköhän tämä vuoro toimii tällä tavoin? Pitääpä katsoa…

      Hidastamislogiikkaa voisi viedä niinkin pitkälle, että olisi yöjuna, joka kurvaisi Tampereelta Jyväskylän radalle ja sieltä edelleen Kuopion kautta Kajaaniin ja Ouluun. Ja vaunuihin lisäisin Saksassa aikoinaan näkemäni ”lepotuolit”, jotka sai lähes makuuasentoon. Niistä maksettiin extraa, mutta makuuvaunuun verrattuna ne olivat halpoja. (Saksassa yöliikenne on loppunut, mikä on tavattoman surullista.)

  7. Olen pohtinut, miksi muutosten toteuttaminen on niin kovin hankalaa. Tässä tapauksessa se on hankala sekä asiakkaille että VR:lle. Asiakkaat ovat tottuneet ”vanhaan hyvään aikaan” ja VR taas unohtanut tyystin testauksen ja asiakkaat. Jos nyt vaikka lähdetään liikkeelle VR:n nettikaupan uudistuksesta, joka toteutettiin jo useampi vuosi sitten. Aivan täysi susi, tosin vähän ovat jo parannusta saaneet aikaan. Edelleenkään et voi puhelimen kautta valita istuinpaikkaa ostaessasi lippua. Siis haloo, miten ihmeessä lentoyhtiöt siihen kykenevät ja kotimainen VR ei, ei sitten millään?
    Teknologia kehittyy, mutta pysytäänkö me kuluttajat sen mukana samassa vauhdissa? Osa pysyy, osa ei. Periaatekysymys joillekin, toisille taas esim. ikä asettaa omia rajoitteitaan.
    Yritykset puskevat digitalisaatiota eteenpäin niin vauhdilla, että siinä ei pysy mukana johto, kehitystiimit, ei testaajat, saati sitten me kuluttajat.
    Mahdollisuuksiakin näissä muutoksissa toki on, mutta miten ne kerta toisensa jälkeen hutaisten viedään tuotantoon saa kyllä välillä tipan linssiin. Tekisi mieli läpsiä avokämmenellä yrityksen johtoporrasta. Ettekö oikeasti tajua mitä olette tekemässä!?
    Tämä ei sinänsä ole mikään poikkeuksellinen muutos tässä digitalisaation mukanaan tuomassa jatkuvassa muutoksen maailmassa.
    Sen kuitenkin näkisin mielelläni, että näistä möhläyksistä otettaisiin opiksi. Pysähdyttäisiin miettimään, mitä on se lisäarvo, mitä kuluttajat kaipaavat ja mitä se perusliiketoiminta on, josta kassaan niitä euroja kiltahtaa. Miten saadaan kerrankin valmis tuote julkaistua ettei sitä tarvitsee jälkeenpäin taas korjailla ja korjailla?

    • Juurikin näin. Jokin käytännöntestaus olisi vaikka palkattujen näyttelijöiden kera hyvä suorittaa. Koeasiakas ostaa lipun ja toteaa, että mitä helvettiä. Sitten tuumataan uudestaan eikä rynnätä julkaisemaan keskeneräistä työtä.

    • Onnibussikin sai kohtuuajassa koodattua sellaisen systeemin, että voi ilman Flash Playeria valita istumapaikan. VR:n kannattaisi siis hankkia asiantuntija-apua Onnibussilta Tieto-järjestelmiensä korjaamiseen.

  8. VR – Valheellista Rahastusta. Tai ainakin mukavasti harhaan johtavaa mainontaa viimeisimmässä isossa kampanjassa:

    ”Halpuutimne hintoja” ja lapsiperheitä iloisesti mainoksessa ylistämässä junamatkustuksen riemuja. No olishan se riemukasta, mutta miten kummassa hinnat halpeni, kun aiemmin perhelipulla matkustin kahden lapsen kanssa ~20e ja nyt sama matka tekee yli viisikymppiä kun perhelippu poistui ja jo neljävuotiasta menee ihan mukava maksu? Jos pidemmälle haluaa, niin samassa suhteessa nousee. En tiedä ainuttakaan lapsiperhettä, jonka kulut olisivat vähentyneet tai edes pysyneet likimainkaan samoina ”halpuutuksen” jälkeen.

    • VR perusteli tämän varmaan niin, että tietyillä perheillä halpeni. Halpuutushan nosti hintoja opiskelijoilla ja eläkeläisillä. Niitä paljon mainostettuja säästölippuja toki saa kaikki ostettua, kun ostaa lippunsa kolme vuotta ennen matkaa.

      • Muistan onnistuneeni ostamaan säästölipun vain kerran, en toki viikkoa ennen junan lähtöä vaan, yllätys yllätys, kymmenen minuuttia ennen junan lähtöä automaatista Helsingin rautatieasemalta. Juna oli ihan yhtä tyhjä/täynnä kuin edellisinäkin päivinä. Voitin varmaan jonkin arvonnan…

  9. Sarjalipun joustavuus oli todella kova valtti liikkumisen suhteen ja se teki Lahti-Helsinki-Lahti välillä liikkumisen edulliseksi ja joustavaksi.

    Nyt on jännä odotella kun talvi tulee ja kalusto ja aikataulut pettävät.
    Aikaisemmin pystyisi laiturilta valitsemaan junan sen mukaan mikä sieltä sattuu ensimmäisenä tulemaan aikataulujen pettäessä ja tarvittaessa hypätä vaikka Z-junaan.
    Nyt tämä ei taida onnistua ja varattu matka pitää perua joustavasti puhelimella soittaen ennen junan aikataulun mukaista lähtöä.

    Ei uskoisi että elämme vuotta 2017.

  10. Huomenta JP ja te muut sarjalipun uudistuksen taustoista kiinnostuneet!

    Avasin aihetta eilen Twitterissä, tässä linkki siihen keskusteluun:

    JP:lle kiitos avoimesta asiakaspalautteesta. Käymättä läpi jokaista yksityiskohtaa, kiinnitin huomion yhteen selkeään väärinkäsitykseen. Kirjoitit: ”Matkan varrella VR alkoi leikkiä oikeaa yritystä meidän rahoillamme.” => Me olemme ihan oikea hyvää tulosta tekevä yritys, joka ”leikkii” omilla (matkustajilta kerätyillä) rahoillaan. Veronmaksajillekin tuloutamme tuloksestamme vuosittain kymmeniä miljoonia. Valtio eli me veronmaksajat toki vastaamme raideinfrasta, jolla tulevaisuudessa suhahtelee mahdollisesti toistenkin junaoperaattoreiden junia.

    • Hei Mikko!

      Hienoa että vastaat, vaikka tuntuu että kritiikin kärki on silti mennyt ohi…

      1) Tärkeimpänä: koska uudistuksen lähtökohtana on ollut se, että sarjalippulaiset istuvat kausilippulaisten paikoilla niin miksi itse ongelmalle ei tehdä mitään, esim. lisätä vaunuja tai vuoroja? Lisäksi kritiikki kohdistuu nyt vahvasti siihen, että paikkalippuja ei saa koska junat ovat täynnä, joten sama ratkaisu toimisi tähänkin. Ehkä järkevimmän ratkaisun eväämiseen on syynsä, mutta miksi niistä ei kerrota?

      2) Kirjoitat paljon enemmistöstä ja vähemmistöstä. Tarkoittaako 30% oikeasti sarjalipun ostaneita henkilöitä vai sarjalipulla kuljettuja matkoja? Jos kyse on ensimmäisestä niin ok, mutta jos jälkimmäisestä, niin on mahdollista, että paikkalipun käyttäjistä hyvinkin yli puolet (ellei jopa melkein kaikki) ovat käyttäneet ainakin osassa matkoja hyväksi myös sarjalippujen nyt haudattua jousto-ominaisuutta. On melkoista asiakkaiden ja asiakritiikin väheksymistä leimata tämä ”äänekkääksi vähemmistöksi”.

      3) Valitettavasti tuo mantrasi asiakkaiden kuuntelemisesta ja palautteeseen reagoimisesta on heikolla pohjalla monen oman kokemuksen perusteella. Esim. mobiilisovellukseen liittyvät ongelmat (täälläkin mainittu mahdottomuus valita paikka, lisäksi esim. hankala muoto päivämäärille ja nettipankkien toimimattomuus) ovat varmasti asiakkaiden monesti viestittämiä ongelmia, mutta silti niille ei ole välitetty vuosien varrella tehdä mitään. Koska luottamus palautteisiin reagointiin on mennyt, teidän olisi nyt tehtävä kovasti työtä sen palauttamiseksi. Nykyinen selittelynmakuinen viestintä, jossa ei vastata asiallisesti esiin tuotuihin ongelmiin vaan vähän asian vierestä, ei siinä auta.

      • Unohtui tuosta vielä:

        4) Miksi ette vastaa kritiikkiin siitä, että lipun saa tämän vuoden loppuun saakka peruttua vain soittamalla(!) asiakaspalveluun? Miksi uudistuksia ei tehty järkevässä järjestyksessä?

    • Kiitos, Mikko. Tämän voi nyt tulkita miten haluaa, mutta harva oikea liikelaitos operoi valtion suojaamalla areenalla, johon muilla ei ole asiaa. Toki jos raideliikenne oikeasti avautuu, tilanne muuttuu ja luoja yksin tietää mihin suuntaan. Yhden raideparin osuuksilla kahden firman on hankala suhahdella, ainakaan toistensa ohi. Ja tässä huomaan myös, kuinka tuo asiakas on tosiaan teille vieras sana. Leikitte toki omilla rahoilla, jotka on kerätty meiltä (asiakkailta). ”Me” olemme sekä asiakkaita että veronmaksajia.

      Poistin tuon linkin twitteriin (Mikon löydätte Twitteristä: @MikkoVieri), koska kaikilla lukijoillani ei ole pääsyä twitteriin. Vähän niin kuin kaikilla junamatkustajilla ei ole älypuhelinta, jolla voi kätevästi ostaa sarjalipun, sitten paikkalipun, sitten perua sen ja ostaa uuden.

  11. VR:n Hangon kiskobusista poistui myös konnari, tilalle tuli lippuautomaatti joka toisinaan jopa toimii. Koirallisena ihmisenä se tosin herättää hieman päänsärkyä.

    Lippuautomaatti meinaan sijaitsee lemmikkieläimiltä kielletyssä vaunussa.

    Sitä pääsee sitten päättämään että viekö koiransa mukanaan ostamaan lippua kaikkien allergikkojen iloksi, vai matkustaako pummilla. Jos tarkastus tulee, arvatkaapa kummasta joutuu maksamaan tarkastusmaksun.

    En ole vieläkään keksinyt miten ko. automaatista saa ostettua lemmikkieläimelle lippua. Pariin kertaan tarkastajan kanssa olen asiasta päässyt keskustelemaan, onneksi ollut sen verran järkeviä ihmisiä etteivät ole siitä rankaisseet.

    Alkuperäisen suunnitelman mukaan kaikkien junaan astuvien olisi pitänyt käydä vilauttamassa lippuaan automaatille. Käytännössä tämä olisi tarkoittanut vartin pysähdystä Tammisaaressa normipäivänä ja tunnin pysähdystä juhannuksen aikoihin, asia joka olisi ollut selvää kenelle tahansa ko. junaa koskaan käyttäneelle. Onneksi tuosta suunnitelmasta sittemmin luovuttiin (oletettavasti valitusten vuoksi), ja valmiiksi lipun ostaneet saavat mennä suoraan istumaan.

    Eräällä matkalla automaatti ei toiminut, ja pyysi soittamaan johonkin numeroon. Tein sen mitä kukaan järkevä ihminen ei tekisi, eli soitin. Vastannut henkilö oli hyvin hämääntynyt (koska eihän kukaan koskaan soita), ja halusi minun sanovan ääneen luottokorttini tiedot. Täpötäydessä junassa. Tästä kun neuvottelimme tovin, hän ”myi” minulle, kertaluontoisesti, ilmaiset liput. Nämä liput olivat sitten odottamassa sähköpostissa kotiin tultuani. En nähnyt koko tapahtumaketjussa järjen häivää.

    • Nämä ovat juuri niitä teoria kohtaa käytännön -asioita, jotka huomaa vasta, kun matkustaa itse junalla. Muistit kai käydä leimauttamassa sähköpostiisi tulleet liput 😀

  12. Mielenkiintoisia ja asiallisia kommentteja. Olisi aikamoinen yllätys jos joku VR:ltä vaivautuisi vastaamaan. Lisäänpä vielä yhden. Minulla on nippu ennen uudistusta ostettuja sarjalippuja kitka voimassa vielä pari kuukautta. Koskevatkohan nämä uudet säännöt myös niillä lipuilla matkustamista. Ostaessani liput yksi vahva peruste oli nimenomaan tuo joustavuus joka nyt uudistuksessa katoaa. Eli VR on yksipuolisesti muuttanut sopimusehtoja. Onko kukaan kokeillut, mitenkä käy?

    • Itselläni sarjaliput loppuivat hyvissä ajoin, joten en tiedä, kuinka vanhoihin lippuihin suhtaudutaan. Tein virallisenkin reklamaation sarjalippu-uudistuksesta ja keskustelu meni näin:

      VR:
      ”kiitos yhteydenotostasi koskien uudistunutta sarjalippua.

      Pahoittelen, ettei uudistus ole vastannut toiveitasi.

      Uudistus tehdään siksi, että junissa on selvästi aikaisempaa enemmän matkustajia –
      vain varaamalla matkan etukäteen ennen junan aikataulunmukaista lähtöä, voimme
      parhaiten varmistaa mahdollisimman monelle istumapaikan – ja toisaalta pystymme
      paremmin varautumaan kysyntään ennakkoon.

      Matka on varattava aina ennen lähtöä – pelkällä sarjalipulla ei ole
      matkustusoikeutta tiettyyn lähtöön. Kun sarjalipulla varaa matkan, asiakas saa
      viivakoodilla varustetun junalipun valitsemaansa lähtöön. Uudessa sarjalipussa
      itsessään ei ole viivakoodia, jonka konduktööri voisi lukea.

      Tehdyn matkan varauksen voi muuttaa tai perua vielä juuri ennen junan
      aikataulunmukaista lähtöä VR Asiakastuessamme p. 0800 166 888 (maksuton numero) tai
      aseman lipunmyynnissä veloituksetta.
      Ystävällisin terveisin”

      Minä:
      ”Terve!

      Kuinka paikka varataan paikallisjunaan, jossa ei ole numeroituja paikkoja?
      Paikallisjunat kulkevat nykyään Tampereelle saakka.”

      VR:
      ”Hei,

      Jatkossa sarjalipulla matkustettaessa on aina varattava matka etukäteen ennen
      lähtöä. Tehty matkan varaus kuluttaa sarjalipulta yhden matkan. Varattu matka
      oikeuttaa tiettyyn istumapaikkaan InterCity- ja Pendolino-junissa. Kaukoliikenteen
      sarjalipulla voi edelleen matkustaa myös taajamajunissa, kiskobussissa sekä VR
      lähiliikenteen junissa. Näissä matkavaraus ei oikeuta tiettyyn istumapaikkaan, mutta
      antaa matkustusoikeuden tiettyyn junavuoroon. Junamatkustuksen suosio on kasvanut
      merkittävästi, ja varsinkin ruuhka-aikojen työmatkajunat täyttyvät ääriään myöten.
      Varaamalla matkan etukäteen voidaan parhaiten varmistaa istumapaikka kaikille.

      Ystävällisin terveisin”

      Minä:
      ”Moro!

      Istumapaikka kaikille, paitsi niissä paikkureissa, joilla on korvattu moni HKI-TRE IC.

      Tämä tekee matkustamisesta taas monimutkaisempaa eikä paranna tilannetta lainkaan.

      Kivoja nämä patenttivastaukset, joita kopioidaan kaikille. Asiakas on aina väärässä.”

      VR:
      ”kiitos palautteestasi. Välitän sen tiedoksi uudistuksesta vastaavalle taholle.

      Ystävällisin terveisin”

  13. Täällä Lieksassa ollaan kovasti tehty töitä sen eteen, ettei Joensuu-Nurmes junayhteyttä asiakaspulan vuoksi suljettaisi kokonaan. Tämä asiakaspula johtuu siitä, ettei lippuautomaatti toimi koskaan. Ja leimaamaton lippuhan tarkoittaa, ettei asiakas ole käyttänyt kyseistä palvelua, eli ollut matkustajana. Osa matkustajista joutuu istumaan jopa lattialla, mutta koska virallisesti matkustajia ei ole, niin miksipä niitä vaunuja lisäämään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s