VR – kiskomisen lyhyt historia


junaKirjailijan työn yksi osa-alue on nykyään esiintyminen. Esiintyminen on hauskaa, mutta liikkuminen työpisteestä A esiintymispisteeseen B ei aina ole ihan yhtä hauskaa. Koska minusta on mukava oikoa koipia, jaloitella ja ehkä jopa syödä ja juoda matkalla, olen matkustanut usein junalla.  Junassa on ollut hauska matkustaa.

Vielä muutama vuosi sitten ongelmia oli hyvin vähän. Jossakin Pendolinojen saapumisen tienoilla oli hässäkkäpiikki, mutta kaikki tasaantui taas mukavasti. Viimeiset vuodet ovat kuitenkin olleet jatkuvaa alamäkeä. Jos johonkin haluaa ehtiä ajoissa, on ennakkoa otettava todella paljon, sillä junat ovat usein myöhässä, enemmän tai vielä enemmän. Viimeisin matkani Helsingistä Hämeenlinnaan kesti 2 tuntia ja 30 minuuttia, aikataulun mukaan siihen olisi pitänyt tuhraantua 1 tunti ja vaivaiset 3 minuuttia.

Ymmärrän, että mekaaniset laitteet hajoavat. Se on luonnon laki. Sitä on jo vaikeampi ymmärtää, että veturinkuljettaja kertoo junan seisahtuessa, että junassa olin jo lähtiessäkin vikaa, mutta tällä yritetään kitkutella eteenpäin, kun muuta ei ole. Resetoidaan tietokoneita, seistään kiskoilla ja toivotaan, ettei joku resetoi kulunvalvontaa. Ei tunnu kovin turvalliselta, mutta hei, matkaliput on jo maksettu ja tarkastettu, rahat kassassa.

Junassa kuulee kaikenlaista. Vanhoilta ja nykyisiltä VR:n työntekijöiltä myös sen, että säästöjen takia väkeä on liian vähän. Ei ehditä huoltaa kalustoa kuten ennen. On jatkuva kiire ja stressi, asioita jää tekemättä. Tietysti talouden ollessa kovilla jokainen firma yrittää välttää konkurssin. Jos puulaaki kaatuu, kaikki saavat potkut.

Mutta hetkinen, hetkinen! Kun on ikävän utelias ja tarkastelee VR:n syöksyn vuosia, jolloin monoja on jaettu urakalla, huomaa jotakin perin jännää. VR:n liikevoitto on kasvanut vuodesta 2011 lähtien, jolloin se oli noin 20 miljoonaa. 2012 kahisevaa jäi kassan 52 miljoonaa, 2013 sitä kertyi 70 miljoonaa ja viime vuonna peräti 90 miljoonaa. Siis, firmallahan menee lujaa. Rahaa kertyy laareihin yhä enemmän, mutta työväki saa häipyä. Turvallisuus ei selvästikään ole yksi VR:n arvoista, sillä siitähän väen vähentämisellä tingitään. Samaisten nousuvuosien aikana henkilötyövuodet ovatkin pudonneet 11391:stä mukavasti 9689:ään. Älkäämme toki puhuko henkilöistä, se on vanhanaikaista.

Nyt VR voi näyttää minulle tilastoja siitä, kuinka kaikki on mennyt hyvin. Kokemukseni ovat tilastollinen harha. Aina sattuu, kun paljon tapahtuu. Junamatkustajana minulla on lähes 30 vuoden tiivis kokemus, mutta se ei paina mitään. He ovat tehokkaita ja dynaamisia. Totuus on, että VR:n johto ei anna henkilökunnan tehdä työtään niin hyvin kuin he pystyisivät. Samalla he ottavat sen riskin, että jotain hajoaa kunnolla ja ruumiita saadaan keräillä radanvarresta. Mutta tärkeintähän on muhkea, kasvava liikevoitto, jotta VR saadaan vaikkapa myyntikuntoon. Eikä kannata unohtaa sitä, että VR:n toimitusjohtaja kääräisi vuonna 2014 noin 500 000 euron vuosipalkkansa päälle mukavasti 250 000 euroa bonusta. Sillä rahalla voi huoletta yöllä ottaa Jokelasta taksin kotiin, jos veturi sattuu hajoamaan.

Tärkeintä ei ole  luotettavuus, turvallisuus, työntekijöiden hyvinvointi tai asiakkaan viihtyminen. Tärkeintä on muhkeat liikevoitot, jotka tuovat muhkeat bonukset johtajille. Kannattaa muistaa myös tämä: ”VR Groupin emoyhtiö on VR-Yhtymä Oy, joka on liikenne- ja viestintäministeriön toimialaan kuuluva, Suomen valtion kokonaan omistama osakeyhtiö”. Jos Suomea yritetään nousuun, voisi valtio ehkä näyttää mallia siinä, ettei maksimaalinen voitontavoittelu voi mennä työllistämisen ja turvallisuuden edelle. Vähempikin liikevoitto riittäisi. Tietääkseni Suomi ei ole liikevoittoa tavoitteleva yritys, ainakaan vielä.

Kyllä, kyllä. Voin mennä bussilla, omalla autolla tai kävellä, turha valittaa. On vain niin surkeata katsoa, kuinka mukavasti rullannut joukkoliikenne tuhotaan, jotta muutamat tyypit saavat taskunsa täyteen hilloa. Mutta se lie aikamme koko kuva.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s