Iso elämä


Kaikkien ihmisten elämä päättyy kuolemaan. Se on hyvä muistaa varsinkin silloin, kun oikein tekee mieli pelata varman päälle. Kovin pitkään ei elämässään voi miellyttää vain muita, joskus on tehtävä myös se, mitä on aina halunnut tehdä.

En tässä tietenkään viittaa mihinkään massamurhaajafantasioihin tai muihinkaan idiotismeihin, joissa sotketaan muiden elämää. Järkevän ihmisen unelma on tehdä jotakin hyvää elämänsä aikana, löytää se tehtävä, jonka vuoksi on kannattanut elää. Sen ei tarvitse olla mikään valtakuntia järisyttävä tehtävä, riittää, että se järisyttää juuri sinua.

Löydä elämäsi tarkoitus on yksi käytetyimmistä kliseistä. Sen hokeminen on helppoa varsinkin jos elää elämää, joka ei ole sidoksissa muihin. Yksinhuoltajaäiti tai -isä ei voi noin vain lähteä hiihtopummiksi Sveitsiin vaikka sielu huutaisi sitä. Tai voi, mutta se vaatii hiukan järjestelyjä. Täydellinen egoismi on kuitenkin piittaamattomuuden pahin muoto. Elämäänsä ei pidä elää toisten hyvinvoinnin kustannuksella. Miellyttäminen ja toisista huolen pitäminen ovat kaksi eri asiaa.

Kaikilla meillä on varmasti, ainakin kypsässä 4 vuoden iässä, ollut selvä tieto siitä, mikä on elämämme suuri tarkoitus. Pienenä poikana minä olin varma, että matkaan ensimmäisten joukossa Marsiin. Silloin avaruuskilpa tuntui etenevän vauhdilla ja Mars oli jo käden ulottuvilla. Tämä haave ei – tuleeko tämä teille yllätyksenä – toteutunut. Vaikka NASAn kriteereillä olisin fysiikan ja koulutuksen puolesta vieläkin niukin naukin astronauttiainesta, Mars jää haaveeksi.

Kun en pääse Marsiin, ovat kaikki muut tavoitteet sen rinnalla melko vähäpätöisiä. En silti ole rasvannut köyttä, sillä vähäpätöisemmänkin tavoitteen voi hoitaa hyvin tai huonosti. Olen hämärästi tajunnut sen, että iso elämä ei ole tuolla jossakin, vaan tässä. Siksi olen panostanut siihen, että teen sen kaiken, minkä ylipäätään teen, niin hyvin kuin ikinä osaan. Jos olen itse tyytyväinen tekemisiini, olen voiton puolella. Ja ainahan on mahdollista, että perikuntani voi lähettää tuhkani Marsiin, jos kitkuttelen hengissä tarpeeksi pitkään…

4 kommenttia artikkeliin ”Iso elämä

  1. Minä haaveilin siinä 5-6-vuotiaana asuvani jollakin pienellä Tyynen valtameren saarella itsekseni 🙂 Sitten kuulin serkkuni suorittaneen lentolupakirjan, ja innostuin ihan valtavasti: Äiti, äiti, eikö serkku voisi viedä minua jollekin autiolle saarelle!?

    Äiti sanoi että sulla voisi tulla siellä yksinäistä, johon totesin ihmeissäni että en TIETENKÄÄN olisi yksinäinen, onhan siellä saarella ELÄIMIÄ!
    Äiti vielä yritti, että etkö sentään ikävöisi perhettä ja kavereita? Vastasin, että kyllä te saisitte tulla siellä joskus KÄYMÄÄN 😀

    Haave ei ole vielä toteutunut, mutta kaipa jonkinlainen järkevän aikuisen versio saaren erakkona elelystä on nuo kesäiset mökkireissut…

    Mutta oikeassa olet, elämä on tässä. Siksi mä pyrinkin tekemään elämästä mahdollisimman ”oman näköistäni” (vaikka inhoan tuota sanontaa 😛 ) ja sen seurauksena nautin ihan tavallisesta arjesta valtavasti. Tosin päinvastoin kuin sinä, mä kutsun sitä erästä tuttavaani lainaten ”pikkuelämäksi” 😉

  2. Saaren erakko on hyvä haave, mikä rauha, mutta poiskin pääsisi. Kyllä tämä varmaan minullakin on pikkuelämää, mutta kun olen niin kova liioittelemaan, siitä tulee iso 😉

  3. Olen saanut elämältä kaiken ja vielä enemmän ja olen siitä kiitollinen. Asunut mm. siellä Tyynen meren saarella ja lennellyt kaikenlaisilla koneilla. Nyt kuitenkin nautin pienistä asioista ja haaveilen kotiSuomen kesästä ja piilopaikasta, jossa voi vain nauttia hiljaisuudesta ja elämän pienistä ihmeistä. Ja tietysti unelmoin, että esikoiskirjani löytäisi lopulta oikeanlaisen kustantamon. Koolla ei ole väliä, mutta oikeanlaisella hengellä on.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s